Nákupní taška
Svými vnějšími rozměry 3718 mm
(délka), 1595 mm (šířka) a 1370 mm (výška) náleží malý citroen
jednoznačně do třídy miniaut. Není ale u nás výjimkou, že také
vozy této třídy slouží coby rodinný vůz i pro několikačlennou
rodinu. Místa je ve voze poměrně dost, ale jen relativně,
dokud není vůz plně obsazen. Testovaná třídveřová verze
poskytla dostatek prostoru vpředu, cestující se na zadní
sedačky dostávají poněkud hůř. Navíc musí překonávat užší
prostor po sklopení opěradla předního sedadla.
Obecně je Citroen Saxo považován za spíše druhý vůz do
rodiny. Takovou větší nákupní tašku. V tomto směru jistě
vyhovuje lépe – zavazadlový prostor o základní hodnotě 280
litrů pojme střední nákup, dá se ale samozřejmě v případě
potřeby postupně zvětšovat až na konečných 640, respektive 953
litrů volného prostoru.
Výraznější vzhled
Vzpomenuté hodnoty ale Citroen
Saxo nabízí již od své premiéry před čtyřmi lety. Co se u něj
tedy změnilo? Proti svému předchůdci má nové saxo zcela
přepracovanou přední část a dominuje jí kapota se dvěma
prolisy, jež zvýrazňují přední masku se zvětšeným dvojitým
šípem na středu. Objemné blatníky pak emotivně přispívají ke
zvýšení dojmu robustnosti celé karosérie, výraznější optiku
vozu dodávají rovněž větší a modernizované světlomety
mandlového tvaru s integrovanými ukazateli směru, což vše je
zakomponováno do jednoho celku s čirým sklem. Výrobce uvádí,
že tato úprava zvyšuje světelný výkon saxa o 20 procent.
Zadní část zůstala v podstatě nezměněna, výraznější kontury
mají pouze koncová světla a nový je také zadní stěrač.
Výsledek – po designové stránce není saxo žádným výstřelkem.
Naopak je to na silnici spíše nenápadný automobil, který však
– věnujeme-li mu soustředěnou pozornost – zaujme lehkou
elegancí a nevtíravým šarmem.
Lehké úpravy vnitřku
Při snaze vylepšit dosavadní
model, nezapomněli designéři Citroenu ani na interiér. Uvnitř
jsou nyní použity kvalitnější materiály (tvrdí to výrobce),
odlišnosti proti minulosti jsou v maličkostech. Přístrojová
deska zůstala přehledná a vše je tam, kde bychom to čekali.
Výtku lze mít pouze na méně praktické umístění klaksonu v
páčce pod volantem. Zůstaly i dosavadní masivní ovladače
jednotlivých funkcí, ale to není na škodu – dobře totiž padnou
do ruky a dá se s nimi lehce a přesně manipulovat i po hmatu.
Všechny vozy Citroen Saxo mají nyní v základním provedení
airbag na straně řidiče, elektronický imobilizér, dělené zadní
sedačky, třetí brzdové světlo, tónovaná skla a digitální
hodiny s časovým ukazatelem údržby. Verze SX je u testovaného
modelu druhou v řadě a poskytuje už z výroby dále airbag pro
spolujezdce, přední mlhovky, dálkově ovládané centrální
zamykání, autorádio apod.
Motor do města
Nové saxo je ideálním vozítkem do
města, což mimo jiné potvrzují i pohonné jednotky. V našem
případě se jednalo o zážehovou jedenáctistovku, která šla
dobře za plynem, lehce se vytáčela a přitom zůstávala
dostatečně tichá. Jinak se samozřejmě vůz choval prázdný (s
jednou osobou) a plně naložený, ale 44 kW výkonu je pro
městský provoz dostačující v obou případech.
Ve svém rodokmenu má Citroen Saxo 1,1i vepsánu maximální
rychlost 162 km/h a zrychlení z místa na 100 km/h za patnáct
sekund, ale obecně je vůz vhodný spíše pro klidnější povahy.
Jim se saxo odvděčí příznivější spotřebou paliva 6,5 l/100 km
v kombinovaném cyklu. Ve městě si malý citroen řekne v průměru
o 8,6 litru naturalu na 100 km. Naše "městská potřeba" byla v
testu ještě o pár dílků vyšší.
Měkké pérování
Dojmy z testování malého citroenu
byly po týdenní zkoušce veskrze pozitivní, i když bylo třeba
zohlednit účel vozu. Motor není nijak výkonný, ale dostačující
na činnosti okolo zabezpečení domácnosti. Spokojení s ním ale
jistě budou i mladé páry či naopak manželské páry v letech,
kteří nikam nepospíchají a u aut už obdivují více to, že je v
pohodlí a bezpečí odveze tam, kam chtějí.
Sedačky jsou u malého citroenu typicky (francouzsky) měkké,
ale i dostatečně tvarované, aby jízda probíhala bez větších
připomínek na pohodlí, komfort i bezpečnost. Volant je
tříramenný, jeho věnec možná o něco tlustší. Rovněž páka
převodového ústrojí je možná příliš dlouhá, takže i předepsané
cesty někdy hůř nacházejí správný směr. Ještě jedna věc nám u
malého saxa nevyhovovala – sklon uchycení pedálů. Jsou příliš
kolmé, takže často nešlapete na vlastní pedály, ale na
uchycovací ramena.
Naopak absenci posilovače řízení jsme pocítili jen při
složitějším parkování. Nejlevnější Citroen Saxo stojí na
českém trhu 239 000 korun, testovaný model je o 45 tisíc Kč
dražší.