Citroen Saxo

AUTOpart.cz - 04.04.2000



Nákupní taška
Svými vnějšími rozměry 3718 mm (délka), 1595 mm (šířka) a 1370 mm (výška) náleží malý citroen jednoznačně do třídy miniaut. Není ale u nás výjimkou, že také vozy této třídy slouží coby rodinný vůz i pro několikačlennou rodinu. Místa je ve voze poměrně dost, ale jen relativně, dokud není vůz plně obsazen. Testovaná třídveřová verze poskytla dostatek prostoru vpředu, cestující se na zadní sedačky dostávají poněkud hůř. Navíc musí překonávat užší prostor po sklopení opěradla předního sedadla.

Obecně je Citroen Saxo považován za spíše druhý vůz do rodiny. Takovou větší nákupní tašku. V tomto směru jistě vyhovuje lépe – zavazadlový prostor o základní hodnotě 280 litrů pojme střední nákup, dá se ale samozřejmě v případě potřeby postupně zvětšovat až na konečných 640, respektive 953 litrů volného prostoru.

Výraznější vzhled
Vzpomenuté hodnoty ale Citroen Saxo nabízí již od své premiéry před čtyřmi lety. Co se u něj tedy změnilo? Proti svému předchůdci má nové saxo zcela přepracovanou přední část a dominuje jí kapota se dvěma prolisy, jež zvýrazňují přední masku se zvětšeným dvojitým šípem na středu. Objemné blatníky pak emotivně přispívají ke zvýšení dojmu robustnosti celé karosérie, výraznější optiku vozu dodávají rovněž větší a modernizované světlomety mandlového tvaru s integrovanými ukazateli směru, což vše je zakomponováno do jednoho celku s čirým sklem. Výrobce uvádí, že tato úprava zvyšuje světelný výkon saxa o 20 procent.

Zadní část zůstala v podstatě nezměněna, výraznější kontury mají pouze koncová světla a nový je také zadní stěrač. Výsledek – po designové stránce není saxo žádným výstřelkem. Naopak je to na silnici spíše nenápadný automobil, který však – věnujeme-li mu soustředěnou pozornost – zaujme lehkou elegancí a nevtíravým šarmem.

Lehké úpravy vnitřku
Při snaze vylepšit dosavadní model, nezapomněli designéři Citroenu ani na interiér. Uvnitř jsou nyní použity kvalitnější materiály (tvrdí to výrobce), odlišnosti proti minulosti jsou v maličkostech. Přístrojová deska zůstala přehledná a vše je tam, kde bychom to čekali. Výtku lze mít pouze na méně praktické umístění klaksonu v páčce pod volantem. Zůstaly i dosavadní masivní ovladače jednotlivých funkcí, ale to není na škodu – dobře totiž padnou do ruky a dá se s nimi lehce a přesně manipulovat i po hmatu.

Všechny vozy Citroen Saxo mají nyní v základním provedení airbag na straně řidiče, elektronický imobilizér, dělené zadní sedačky, třetí brzdové světlo, tónovaná skla a digitální hodiny s časovým ukazatelem údržby. Verze SX je u testovaného modelu druhou v řadě a poskytuje už z výroby dále airbag pro spolujezdce, přední mlhovky, dálkově ovládané centrální zamykání, autorádio apod.

Motor do města
Nové saxo je ideálním vozítkem do města, což mimo jiné potvrzují i pohonné jednotky. V našem případě se jednalo o zážehovou jedenáctistovku, která šla dobře za plynem, lehce se vytáčela a přitom zůstávala dostatečně tichá. Jinak se samozřejmě vůz choval prázdný (s jednou osobou) a plně naložený, ale 44 kW výkonu je pro městský provoz dostačující v obou případech.

Ve svém rodokmenu má Citroen Saxo 1,1i vepsánu maximální rychlost 162 km/h a zrychlení z místa na 100 km/h za patnáct sekund, ale obecně je vůz vhodný spíše pro klidnější povahy. Jim se saxo odvděčí příznivější spotřebou paliva 6,5 l/100 km v kombinovaném cyklu. Ve městě si malý citroen řekne v průměru o 8,6 litru naturalu na 100 km. Naše "městská potřeba" byla v testu ještě o pár dílků vyšší.

Měkké pérování
Dojmy z testování malého citroenu byly po týdenní zkoušce veskrze pozitivní, i když bylo třeba zohlednit účel vozu. Motor není nijak výkonný, ale dostačující na činnosti okolo zabezpečení domácnosti. Spokojení s ním ale jistě budou i mladé páry či naopak manželské páry v letech, kteří nikam nepospíchají a u aut už obdivují více to, že je v pohodlí a bezpečí odveze tam, kam chtějí.

Sedačky jsou u malého citroenu typicky (francouzsky) měkké, ale i dostatečně tvarované, aby jízda probíhala bez větších připomínek na pohodlí, komfort i bezpečnost. Volant je tříramenný, jeho věnec možná o něco tlustší. Rovněž páka převodového ústrojí je možná příliš dlouhá, takže i předepsané cesty někdy hůř nacházejí správný směr. Ještě jedna věc nám u malého saxa nevyhovovala – sklon uchycení pedálů. Jsou příliš kolmé, takže často nešlapete na vlastní pedály, ale na uchycovací ramena.

Naopak absenci posilovače řízení jsme pocítili jen při složitějším parkování. Nejlevnější Citroen Saxo stojí na českém trhu 239 000 korun, testovaný model je o 45 tisíc Kč dražší.